Když řídíte elektromobil, je třeba se starat o to, aby vám nevybila baterie. Představte si, že v následujících již nemusíte přerušovat jízdu, abyste si nabili svůj vůz. Bezdrátové nabíjecí silnice již nejsou jen science fiction, ale reálné projekty, které se testují. Bezdrátové nabíjecí silnice nemají žádnou další raritou, ale budou se budovat po celém světě.
Bezdrátové nabíjecí silnice v Norsku
Aby se snížily produkované emise, Norsko zavedlo opatření, že všechna prodaná auta po roce 2025 musí být elektrická. S tím přišel i zajímavý koncept nabíjení. Taxíky v Norsku jsou bezdrátovou nabíječkou, která je umístěna pod vozem. Tato jednotka funguje na principu elektromagnetické indukce.
Když je tato jednotka v těsném kontaktu s nabíječkou, která je umístěna pod vozovkou, vůz může nabíjet i během jízdy. V současné době je tato technologie dostupná pro taxi, ale předpokládá se, že se rozšíří pro všechny automobily. Takové nabíjení ušetříte každý měsíc mnoho hodin času. Níže se můžete podívat na video, které demonstruje tuto technologii.
Nabíjecí silnice v Indianě
Jednou z prvních zemí, kde se budou nabíjet silnice budovat, je Indiana. The Indiana Department of Transportation (INDOT) má v plánu umístit elektrifikované cívky pod povrchem vozovky a systém nabíjení má fungovat podobným způsobem, jak funguje bezdrátové nabíjení u telefonů. Samozřejmostí je, že auta budou muset být vybavena přijímací cívkou, která bude nabíjet baterii ve vozidle. Projekt vznikl na základě spolupráce INDOT a Purdue University. Projekt bude využívat inovativní magnetizovatelný beton – zvládněte německým startupem Magment GmbH.
„Indiana je známá jako Americká křižovatka a my jsme odhodláni posílit naši pozici dopravního lídra inovacemi na podporu nově se objevující technologie vozidel,“ řekl guvernér Eric J. Holcomb. „Toto partnerství s cílem vyvinout technologii bezdrátového nabíjení pro dálnice vysílá silný signál, že Indiana je na špici v poskytování infrastruktury potřebné k podpoře zavádění elektrických vozidel.“
„S tím, jak se elektromobily stále více využívají, roste poptávka po spolehlivé a pohodlné nabíjecí infrastruktuře a potřeba inovací je jasná,“ uvedl komisař INDOT Joe McGuinness. „Jsme nadšeni, že můžeme spolupracovat s Purdue a Magment, abychom prozkoumali začlenění technologie bezdrátového nabíjení do dálniční infrastruktury.“
Technologie, která bude dostupná po celém světě
V prvních fázích dojde k testování nabíjecích silnic. Je třeba zjistit, jak bude technologie fungovat v běžném provozu a jak dokáže nabíjet i velkou nákladní vozidla. Když bude testování dokončeno, dojde k výstavbě nabíjecích silnic. Další i v dalších zemích se testuje tato technologie. Budování nabíjecích silnic se musí také ve Švédsku. Tato technologie přispívá k udržitelnější budoucnosti a většímu využívání elektrických vozidel.